Biztonságos adatok

2015. január 28. 09:45 - Nem kell megköszönni

A vállalatok legfontosabb vagyontárgyai az adatok. Elsőre nekem is meredeken hangzott ez az állítás, de később be kellett látnom, hogy van benne valami. Egy üzleti elemzéseket, kutatásokat, pályázatokat készítő cégnél persze evidens, hogy kiemelt szerepet kap az adatbiztonság, de miért lenne ilyen fontos az adatok védelme mondjuk egy parkettázással foglalkozó vállalkozás számára?

Nos, azért, mert az ügyfelek vagy a munkatársak személyes adatai, az árképzési gyakorlat, illetve a korábbi megrendelések listája például mind olyan adat, amelynek elvesztése vagy kiszivárgása egyaránt nagy gondot jelenthet.

Persze én sem gondoltam erre, egészen addig, amíg a saját káromon meg nem tanultam. Valamikor a 2000-es évek elején, amikor az adatbiztonság még annyiból állt, hogy néha (amikor eszünkbe jutott) kiírtuk lemezre a fontosnak vélt dolgokat, egyik reggel nem indult a céges gép. Mivel ezen volt MINDEN adat (de tényleg minden), ezért az eset elég nagy pánikkal járt. Később kiderült, hogy pont a winchester adta meg magát, bár szerencsére a rajta lévő adatok még menthetőek voltak. Így sok pénzbe került ugyan, de nagyon komoly gond azért nem lett az ügyből. Mindenesetre én ettől a naptól kezdve számolom, hogy megtudtam, mit jelent a valódi adatbiztonság.

Egy témával foglalkozó kutatás szerint a cégek 60%-ának okozott már komoly károkat, illetve üzleti fennakadást az adatvesztés, illetve az adatszivárgás problémája. Ráadásul ezen cégek nagy része ennek hatására további üzleti lehetőségektől is elesett. Ha azonban egy vállalattól bizalmas adatok szivárognak ki, vagy tűnnek el, az nem csak a működést (elvesznek olyan adatok, amelyek a mindennapi munkához kellenek) akadályozza, de komoly bizalmatlansághoz is vezet az ügyfelek részéről. Hiszen milyen cég az, amelyikre nem bízhatom rá a bizalmas adataimat? Arról a - nem is olyan ritka – esetről nem is szólva, hogyha egy munkatárs él vissza a cég bizalmával és juttatja ki a kritikus adatokat.

Fontos tehát, hogy a céges adatokhoz csak az illetékes személyek férjenek hozzá, ugyanakkor védve legyünk az adatok elvesztésétől. Az elsőre a hozzáférési jogosultságok kezelése a megoldás, míg a másodikra egy másodlagos tárhely, ahol a fontos adatok a legnagyobb biztonságban vannak.

A saját tapasztalataim alapján azonban a legtöbb kkv nem fordít túl nagy figyelmet az adatbiztonságra. Vagy arra gondolnak, hogy nincs is bizalmas adatuk (lásd parkettázás) vagy arra, hogy náluk úgysem történhet adatvesztés. Ezért sokszor még az alapvető biztonsági mentések kérdését is elhanyagolják – egészen addig, amíg meg nem történik a baj. Ami után jön a következő dilemma: a régi rendszer megújításnak szándéka már megvan, de a modernizálás anyagi lehetősége hiányzik.

Pedig most már nem csak a szoftverek esetében terjed a havi előfizetési konstrukció, hanem akár az olyan szolgáltatások is elérhetők ilyen formában, mint a rendszeres biztonsági mentés vagy a távolról elérhető központi tárhely. Előny, hogy a fenti szolgáltatások igénybevétele nem igényel egyszeri, nagyösszegű beruházást, illetve hosszú távú elkötelezettséget, hiszen az igények tükrében bármikor módosítható a szolgáltatás. Ugyanakkor garantált a maximális biztonság, hiszen a távoli szerver nagyobb védelmet nyújt, mint a házon belüli megoldás.

A legfontosabb, hogy mérjük fel vállalatunk igényeit és sose hanyagoljuk az adatbiztonságot. Tapasztalatból mondom, megéri figyelni rá! 

Otthon vagy az irodában? Kövess minket!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://nemkellmegkoszonni.blog.hu/api/trackback/id/tr397117033

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása